روشهای مطالعه ، راهبر های یادگیری ، قسمت 5 بخش سوم (سازماندهی)
هدف ما از نوشتن این مقالات آشنا ساختن شما با روشهای مطالعه است . و فایده این نوشتن ها برای شما عزیزان ، انتخاب بهترین روشها برای مطالعه است . اما انتخاب روش مناسب وابسته به این موضوع است که شما ابتدا انواع راهبرد های یادگیری را بدانید و از میان آنها انتخاب کنید . این موضوع علمی را به یاد داشته باشید که هر یک از شما به عنوان یک موجود منحصر به فرد با ویژگی های یادگیری مخصوص به دنیا می آیید. و در مسیر زندگی با توجه به استعداد ها و هوش عمومی روشهای خاص خود را برای یادگیری بر می گزینید. اما یادگیری های ساده درمسیر زندگی مانند اینکه چگونه به بانک بروید و یا چگونه آشپزی کنید تفاوت فاحشی با مطالعه درسها برای امتحانات کلاسی و یا آزمون سراسری ( کنکور) دارد. در مورد اینها باید روشهای دقیقتری را به کار بگیرید و پیش بروید.
راهبرد های مطالعه فقط یک بخش ازاین فرآیند یادگیری است . علاوه بر اینها برنامه ریزی و تکنیک های خواندن هم می تواند به شما کمک شایانی کند .چون موضوع بحث ما آخرین قسمت از راهبر های یادگیری ، سازماندهی است . اجازه بدهید یک نقشه مفهومی از آنچه که شما را به یک انسان ویژه از نظر مطالعه دقیق تبدیل می کند ، ترسیم کنیم .
نقشه مفهومی یادگیری
اهمیت نقشه مفهومی این است که سازماندهی مطالعات به خصوص برای مطالب دشوار تنها از طریق نقشه مفهومی میسر است.
سازماندهی یعنی ارتباط دادن مطالب به همدیگر و کشیدن یک نقشه در ذهن و سپس ترسیم آن به روی کاغذ به طوری که با یک نگاه کل مطالب به ذهن شما متبادر شود. شاید مهمترین و کارآمد ترین روش برای به یاد سپاری ، همین روش باشد. اجازه دهید برای اینکه بیشتر با نقشه مفهومی آشنا شوید چند نمونه از مطالب درسی خودتان بیاورم .
اینروزها کتابهای کمک درسی مملو از نقشه های مفهومی است. مولفان کار را برای شما آسان کرده اند.امّا از طرفی آنها با توجه به توان ذهنی و روش مطالعه خودشان این نقشه ها را ترسیم کرده اند. شما خود بایستی این نقشه ها را ترسیم کنید . البته اگر بتوانید خودتان را با نقشه های از پیش آماده شده در کتابهای کمک درسی ، منطبق کنید .در زمان صرفه جویی کرده اید .
اجازه دهید یک بار دیگر سازماندهی مطالب درسی را تعریف کنم . سازماندهی یعنی ما از طریق طبقه بندی درونی ، مطالب را به هم پیوند بزنیم و سپس آن پیوند های ذهنی را به صورت شکل هر طور که خودمان می دانیم ترسیم کنیم.
در جلسه بعدی یکی دیگر از اجزای سه گانه یادگیری را مطرح خواهیم کرد. نام این فاکتورمهم برنامه ریزی است . برنامه ریزی زمانی اتفاق می افتد که ما از خودمان و توانایی هایمان شناخت پیدا کرده ایم به عبارتی ما درک کرده ایم که چگونه یاد میگیریم واکنون می خواهیم با توجه به فرصتهای زمانی باقیمانده ، برنامه ای ویژه خودمان تنظیم کنیم . پرسش اصلی این است که ما در برنامه ریزی بایستی چه فاکتور هایی را در نظر بگیریم ؟
گروه مطالعاتی کتابسرای دانشجو 6 دی ماه1398